امروزه چین 34 درصد، کرهجنوبی 35 درصد و ژاپن 13 درصد از بازار سفارشات کشتیسازی دنیا را در اختیار گرفتهاند و ترکیه چهارمین کشتیساز دنیاست اما سهم ایران از ساخت کشتی در جهان کمتر از 0.3 درصد است و تنها نیمی از ظرفیت این صنعت استفاده شده است و برای تامین نیاز داخلی ناگزیر از شرکتهای چینی و کرهای سفارش داده میشود.
امروزه چین 34 درصد، کرهجنوبی 35 درصد و ژاپن 13 درصد از بازار سفارشات کشتیسازی دنیا را در اختیار گرفتهاند و ترکیه چهارمین کشتیساز دنیاست اما سهم ایران از ساخت کشتی در جهان کمتر از 0.3 درصد است و تنها نیمی از ظرفیت این صنعت استفاده شده است و برای تامین نیاز داخلی ناگزیر از شرکتهای چینی و کرهای سفارش داده میشود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، آمارهای به دست آمده از بازدیدهای میدانی کارخانههای کشتیسازی کشور نشان میدهد در چند سال گذشته کارخانهها بهطور متوسط 19 فروند شناور با سایز متوسط ساخته و آباندازی کردهاند که در مقایسه با سایر کشورهای منطقه بسیار ناچیز و اندک است. این در حالی است که ظرفیت ساخت شناورهای متوسط در شیپیاردهای کشور حدود 40 فروند در سال است.
از سوی دیگر سالانه حدود 30 فروند شناور فلزی خارجی توسط مالکان ایرانی خریداری و ثبت پرچم کشور میشود.
به طور کل میتوان در خصوص وضعیت این صنایع دریایی گفت علی رغم سرمایه گذاری 2.2 میلیارد تومانی برای 3000 کیلومتر مرز آبی، به صنعت کشتیسازی به طور شایسته توجه نشده و ایران به عنوان کشوری که دارای مرزهای آبی گسترده است و امکان دسترسی آسان به آبهای آزاد را دارد در صنعت کشتیسازی در پلههای آغازین راه باقی مانده و تاکنون پیشرفت چشمگیری نداشته است.
میتوان دلیل این امر را ناتوانایی نظام بانکی کشور برای تامین فاینانس پروژههای صنایع دریایی، روند طولانی گشایش اعتبار و تصویب طرحها برای اعطای وام دانست که موجب شده مشکل این صنعت دو چندان شود.
بزرگترین کشتیسازان دنیا کجا هستند؟
کشتیسازی نقش مهمی در توسعه صنعتی و اقتصادی هر کشور ایفا میکند و زمینهای برای رشد صنایع گوناگون است. نمونههای بارز این امر ژاپن و کرهجنوبی هستند که رشد صنعتی خود را براساس صنعت عظیم کشتیسازی پایهگذاری کردند؛ بهطوری که در ابتدای فرآیند توسعه صنعتی خود در دهههای 1950 و 1960 میلادی از آن به نحو احسن استفاده و انبوهی از زنجیره صنایع خود را فعال کردند و هماکنون نیز از بزرگترین سازندگان کشتی در دنیا بهشمار میروند.
این دو کشور که امروز جزو پیشرفتهترین کشورهای دنیا محسوب میشوند براساس اصول و مفاهیم تجارت صنعتی، طی سالیان حوزه فعالیت خود را در صنایع گوناگون از قبیل نساجی، الکترونیک و ماشینسازی تغییر دادهاند اما هیچگاه صنعت کشتیسازی را ترک نکرده و همواره تلاش کردهاند بر برتری خود بر این بازار بیفزایند.
از نظر اشتغالزایی، به طور کلی در دنیا دو نوع تفکر عمده در صنعت کشتیسازی وجود دارد. یکی در خاور دور و دیگری در اروپا بر روی صنعت کشتیسازی متمرکز هستند. خاور دور (کره جنوبی و چین) به لحاظ وجود نیروی انسانی ارزان حرف اول را میزنند و اروپا از نظر تکنولوژی برتری دارد.
امروزه چین 34 درصد، کرهجنوبی 35 درصد و ژاپن 13 درصد از بازار سفارشات کشتیسازی دنیا را در اختیار گرفتهاند. مجموع ظرفیت کارخانههای کشتیسازی در جهان به حدود 45 میلیون CGT میرسد و حجم گردش مالی این صنعت در سال 2013 در بخش تجاری و نفت و گاز حدود 350 میلیارد دلار بوده است.